بهترین کتاب های حوزه برندینگ
این روزها صحبت از برند و برندینگ و نحوه مدیریت کردن آن زیاد به گوش میخورد. حتماً کسب وکارکنندگان و متفکران بازاریابی ما نیز خبردار شده اند که امروز، نام تجاری (برند)، ارزشمندترین دارایی یک شرکت یا سازمان، اعم از بزرگ و کوچک، خصوصی و دولتی، انتفاعی یا غیرانتفاعی محسوب می شود.
یافته های تحقیقات اخیر نیز نشان می دهند که «ارزش ویژه نام تجاری» در مورد کالاهای مصرفی بین 50 تا 80 درصد، و در مورد کالاهای صنعتی بین 10 تا 30 درصد کل ارزش بازار شرکت های فعال در این دو زمینه است. ازاین رو، عقل سلیم حکم می کند که نام تجاری، ابعاد و ویژگی ها، چگونگی ساخت و حفظ و مراقبت از آن بیش ازپیش بررسی شود تا کسب وکارکنندگان بتوانند درخصوص راه های بهره برداری از این دارایی ارزشمند، اما نامشهود آگاهی بیشتری به دست آورند و در خلق نام های تجاری جدید، هوشمندانه تر و خلاقانه تر عمل کنند.
با این حساب، می توان گفت که گرچه نام های تجاری از دیرباز وجود داشته اند، اما مطالعه چند و چون آنها به تازگی آغاز شده است و از این رو، داشتن آگاهی کافی در این حوزه از واجبات هر کسب و کاری است. انتشارات مختلف با ترجمه و تالیف کتابهای مفید در این حوزه سعی بر آن دارند که در این مسیر شما را همراهی کنند. در ادامه چند کتاب موثر در این حوزه را معرفی خواهیم کرد.
- کتاب چگونه برندها در ذهن ما نفوذ می کنند؟: نویسنده این کتاب مارتین لیندستروم است.
شرحی مختصر از کتاب چگونه برندها در ذهن ما نفوذ می کنند؟:
ما از عملکرد مغزمان در ارتباط با برند و بازاریابی چه می دانیم؟ آیا می دانیم یک برند برای رسیدن به شهرت باید جایی را در مغز ما پیدا کند و در آن کاشته شود و از میان ۸۶ میلیارد یاختۀ عصبی موجود در مغز، مجدداً بازیابی شود؟ کتاب چگونه برندها در ذهن ما نفوذ می کنند؟
تجربه ها فعالیت های عصبی مغز را تحریک می کنند و کنش هایی مثل خرید کردن یا استفاده کردن از یک محصول، نتیجۀ فعالیت های عصبی اند. این کنش ها، همراه باهم، با تبدیل شدن به خاطرات، به برندها حیات می بخشند. تجربه های چندحسی همه جانبه در طول زمان می توانند لحظاتی به یادماندنی خلق کنند و عادات پایدار و برندهای قوی را رشد دهند.
چگونگی فعالیت های کامل مغز هنوز معمای بزرگی است و بعضی مدعی اند که معمای مغز به بزرگی معمای جهان است. کسب تجربه مستلزم داشتن ورودیِ حسی است. ما ورودی حسی را از همان آغاز حیاتمان در درون رحم مادر دریافت می کنیم. بنابراین، وقتی مادرمان ما را از روی پوست شکم نوازش می کرد، ما در حال کسب تجربه بودیم. انباشت این تجربه ها، در نهایت، حافظۀ ذهنی ما را می سازند و برندها با نفوذ به ذهن ما عادات، رفتارها و در نهایت تصمیمات ما را تحت تأثیر قرار می دهند.
آقای مارتین لیندستروم مؤلف این کتاب، اسرار شگفت انگیز این نفوذ را برای همه برملا می کند. او، آنچنان که زندگی نامه اش می گوید، پس از سقوط اقتصادی در سال ۲۰۰۹ تصمیم گرفت اسرار پشت پردۀ سال های طولانی کار با برندها، شرکت ها، و اشخاص نامدار جهان را در قالب کتاب حاضر منتشر کند، که حاوی داستان های بسیار جذاب و خواندنی از روش ها و تکنیک های بازاریابان برای جذب مخاطب و خریدار بیشتر، اتفاقاتی شگفت انگیز از برندهای مهم و تأثیرگذار همچون لویی ویتون، گوگل، استارباکس، هول فودز، و دیگران است.
2. فیزیک برند: این کتاب توسط آرون کلر، رنی مرینو، دن والس نوشته شده است
شرحی مختصر از کتاب فیزیک برند:
کتاب « فیزیک برند » کندوکاوی است دربارۀ چگونگی تکامل برند در دل زمان و فضا. این کتاب با برگرفتن تجربۀ کار با شرکتهایی همچون پالاگونیا، جنرال میلز، تارگت، و غیره، رویکرد سیستمی جالبی به برندسازی فراهم میآورد. شما با تمرکز کردن بر روی چگونگی پیوند متقابل واقعی برندها و افراد، چشماندازی جدید نسبت به رشد و تعامل برندی پیدا میکنید.
کتاب فیزیک برند، که با «مطالعات موردی» برای روشن کردن این مفاهیم و با «آزمونهای فکری» برای واداشتن شما به تفکر مفهومی تکمیل شده است، کتاب جدید شما برای درس نظریۀ برند است.
این کتاب باید دستینۀ شما برای برندسازی مدرن باشد. فیزیک برند ویژگی هایی دارد که بیشتر کتابهای بازاریابی فاقد آناند درست از همان صفحۀ اول برای خواندن مفرح است، ذهن را درگیر میکند، و در بخشیدن گنج دانش خود از برند سخاوتمند است.
همچنین میتوانید (حذف سوژه از پس زمینه فوتوشاپ) بخوانید.
3. چگونه از برند خود دفاع کنید: این کتاب توسط تیم کالکینز نوشته شده است.
شرحی مختصر از کتاب چگونه از برندتان دفاع کنید:
« کتاب کالکینز»، که خواندنش برای بازاریابان، یک ضرورت جدی است، نوعی خرد استراتژیک و تاکتیکی را به ما عرضه می کند که در سایۀ آن می توان از پس رقابت های همیشه فزاینده برآمد. در حالی که همۀ ما تمایل داریم که روی حمله ( افزایش فروش و سهم بازار ) متمرکز شویم، موضوع محوری این کتاب، تأکید بر جنبه ای از بازاریابی است که به همان میزان مهم است و غالباً نادیده گرفته می شود: دفاع از برند و حفاظت از سهم بازار. من قصد دارم که یک نسخه از این کتاب را برای هریک از کارکنانم بخرم . »
راب گالاس، معاون و مدیر بازاریابی، موزۀ علم و صنعت میگوید:
« آفرینش یک برند، کار دشواری است، اما برپا ساختن یک برند و حفظ شایستگی و اعتبار آن، دشوارتر است و حتی اهمیت بیشتری دارد. درک کردن شیوۀ دفاع از برندتان در برابر رقیب تان، تفاوت بین موفقیت بلندمدت و شکست کوتاه مدت را برای ما روشن می سازد. کالکینز در این کتاب نشان می دهد که چگونه برندها را از طریق مقابله و ایستادگی در برابر حملات رقبا همچنان در بالا نگاه داریم. »
4.مدیریت راهبردی نام تجاری: این کتاب توسط ژان نوئل کاپفرر تالیف شدهاست
شرحی مختصر از کتاب مدیریت راهبردی نام تجاری:
هزاران شرکت اینک اعتقاد دارند که نام های تجاری با ارزش ترین داراییهای آنان محسوب میشوند. امروزه این نام ها همانند پول، تجارت بین المللی را تسهیل میکنند و شاید بتوان گفت تنها زبان بین المللی حقیقیاند. همه جای دنیا کداک، کداک است، درست مثل زیمنس، میشلن، هیلتون، مرسدس بنز. کتاب مدیریت راهبردی نام تجاری
نام های تجاری کار محصولات را از نظر درک آن ها و از بین بردن بلاتکلیفی راحتتر میکنند و جنبه های متمایزش را آشکار میکنند، مانند ارزش کارکردی، ارزش خوشایندی و ارزش نمادینی. کتاب “مدیریت راهبردی نام تجاری” با ده ها مثال و مطالعۀ موردی از سراسر جهان به اصل و ماهیت و فرهنگ ساختن نام تجاری میپردازد.
5. ساختن یک نام تجاری در 30 روز: این کتاب توسط سایمون میدلتون تالیف شده است.
شرحی مختصر از کتاب ساختن یک نام تجاری در ۳۰ روز
شما برای ساختن یک نام تجاری جالب توجه، نیازی به داشتن یک مدرک دانشگاهی یا شرکت در یک دورۀ فشردۀ بازاریابی ندارید. شما فقط به این کتاب احتیاج دارید و به سی روز زمان.
سایمون میدلتون به شما نشان می دهد که با پیروی از ۳۰ تمرین واضح و آشکار این کتاب، چگونه نام تجاری خود را به شکلی عمیق و کارآمد خلق، مدیریت و از طریق ارتباطات به دیگران منتقل سازید.